R2 Reduce

R2 Reduce

R2 Reduce hoe kunnen we dat toepassen? In onze quest om circulair te worden gebruiken we de R-ladder. Deze bestaat tegenwoordig uit 6 r’en. In deze serie gaan we in op de r’en. Welke zijn er en wat houden ze in. De tweede R staat voor reduce. Of wel kan het niet met wat minder?

Moet het wel verlicht worden hadden we al in R1 bekeken. Als dan de conclusie ja was, we moeten verlichten kunnen we gaan nadenken of we wel zoveel moeten verlichten? 

Kan het minder? R2 Reduce

Kunnen we kijken of het licht wel moet branden midden in de nacht? Kan het dan niet een tikje lager of helemaal uit? Beide hebben een grote impact op het energie verbruik en op de verstoring van het milieu. Op een snelweg kan een volg licht misschien wel een veel betere oplossing zijn dan het licht vol te laten branden. Deze oplossing wordt al wel toegepast.

In veel installaties wordt nog geen CLO toegepast waardoor je eigenlijk de gehele periode dat het armatuur wordt gebruikt te veel licht hebt en pas aan het einde op het gewenste lichtniveau uit komt. Zonde van de energie; een mooi voorbeeld dus van een mogelijkheid om de R2 in te zetten.

Materiaal

Ook hier kunnen we weer naar het armatuur gaan kijken. Bijvoorbeeld kunnen we dunner materiaal gebruiken of kunnen we onderdelen van een meer circulair materiaal maken. Kunnen we lakken toepassen die geen schadelijke stoffen bevatten en kunnen we de lak zodanig aanbrengen dat die achteraf makkelijk te verwijderen is? Is het nodig om kunststof lenzen te gebruiken of kunnen we ook lenzen van glas inzetten. Kunnen we in plaats van een lichtdoorlatende kap de lens plaat water en stofdicht afsluiten op de led module en kunnen we de lichtdoorlatende kap gewoon weglaten?

Natuurlijk zijn overal voor en nadelen aan de te vinden maar het zijn allemaal overwegingen die we in het ontwerp proces van het armatuur kunnen meenemen om te bezien of we kunnen reduceren in energie en in materiaal gebruik.

R2 Reduce opties:

1. Kunnen we uit met minder licht?

2. Kunnen we dimmen in de rustige uren?

3. Kunnen we CLO toepassen?

4. Kunnen we met minder armaturen af?

5. Kunnen we minder materialen gebruiken?

6. Kunnen we……

Andere delen uit de serie:

R1 Refuse en Rethink

Advertorial

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *